برای حفظ سلامت و ایمنی کارکنان در محیط‌ های کاری و صنعتی استفاده از تجهیزات ایمنی و تجهیزات ایمنی کار در ارتفاع ضروری است. در محیط‌ های کارگاهی و ساختمانی، خطرات زیادی برای کارکنان وجود دارد. برای جلوگیری از این خطرات استفاده از وسایل ایمنی کار مختلف همچون کلاه ایمنی، کفش ایمنی، دستکش، جلیقه نجات، لباس‌های ضد گاز و ضد اسید و….که با توجه به نوع خطرات محیطی جزو ضرور ات ایمنی است؛ و برای استاندارد های کارگاه‌ ها قابل‌ قبول است.

لیست تجهیزات ایمنی

تجهیزات ایمنی مجموعه ای از تجهیزات و لباس هایی است که برای محافظت از افراد در برابر آسیب در محل کار، در خانه و هنگام انجام فعالیت های تفریحی استفاده می شود. انواع مختلفی از تجهیزات ایمنی وجود دارد که هر کدام برای محافظت از افراد در برابر خطرات خاص طراحی شده اند.

  • کلاه ایمنی
  • لباس کار ایمنی
  • عینک ایمنی
  • گوشی ایمنی
  • دستکش ایمنی
  • ماسک ایمنی
  • کفش ایمنی
  • کمربند ایمنی

1. کلاه ایمنی

برای جلوگیری از صدمات ناشی از ضربه به سر از کلاه ایمنی که یکی از تجهیزات ایمنی است استفاده می‌شود. برای رنگ ‌بندی کلاه ایمنی مطابقت با استاندارد ANSI و OSHA ضرورتی ندارد. رنگ‌ بندی کلاه ایمنی به‌ صورت یک قانون نانوشته مشخص‌ شده است و بر اساس این قانون که می‌توان از آن پیروی کرد رنگ ‌بندی کلاه ایمنی به شرح زیر است:

 سفید: سر پرسنل، سوپروایزر ها و مدیران از کلاه ایمنی سفید رنگ استفاده می‌کنند.

آبی: برق کاران و تکنسین‌ ها از کلاه ایمنی آبی‌ رنگ استفاده می‌کنند.

قرمز: آتش‌نشانان از کلاه ایمنی قرمز رنگ استفاده می‌کنند.

سبز: افسران ایمنی وHSE از کلاه ایمنی سبز رنگ استفاده می‌کنند.

طوسی: بازدیدکننده ‌ها و مهمانان از کلاه ایمنی طوسی رنگ استفاده می‌کنند.

زرد: کارگران و اپراتور ها از کلاه ایمنی زرد رنگ استفاده می‌کنند.

قهوه‌ای: جوشکاران و افرادی که با عملیات و فرایند های گرم و با حرارت بالا سروکار دارند مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

کلاه ایمنی

 

3. لباس کار ایمنی

البته کار به‌عنوان یک پوشش سراسری بدن است و دست‌ها و پاها را در مقابل صدمات محافظت می‌کند. لباس کار ایمنی که زیر مجموعه تجهیزات ایمنی است به دو شکل یکسره و دوتکه موجود است. و فرم دوتکه آن شامل بلوز و شلوار است. جنس این لباس ها از جنس الیاف طبیعی یا درصدی الیاف مصنوعی و یا در بعضی از موارد تماماً از الیاف شیمیایی و صنعتی تولید می‌شود.

 

لباس کار ایمنی

                                      جهت نیاز به راهنمای خرید تجهیزات ایمنی، می توانید با ایمن آرتا تماس بگیرید: 02166349102 ، 02166346018 

3. عینک ایمنی

گاگل ایمنی یا همان عینک ایمنی یکی دیگر از تجهیزات ایمنی برای محافظت از چشم ساخته شده ‌است. در نتیجه این عینک ایمنی باید دارای ویژگی‌ های خاصی باشد. از ویژگی‌ های این عینک‌ ها دارای لنز شفاف هستند و دسته این عینک‌ ها انعطاف ‌پذیر هستند تا در برابر ضربه شکسته نشود. این عینک ‌ها به‌ خاطر این ‌که برای  صورت‌ های مختلفی قابل ‌استفاده شود، طول دسته آن‌ها قابلیت افزایش و کاهش را دارند. هم چنین زاویه دسته‌ ای این عینک‌ ها نسبت ‌به فرم صورت قابل تنظیم است.

بعضی از عینک‌ ایمنی به ‌خاطر داشتن لنز ضد بخاری می‌توان در محیط‌ هایی که احتمال بخار گرفتگی وجود دارد از آن‌ها استفاده کرد چون فرم این لنزها به ‌صورت خمیده است. کناره‌ های چشم را هم پوشش می‌دهد. از عینک‌ های ایمنی برای کارهایی هم چون تراشکاری و فرزکاری و….استفاده می‌شود.

گاگل ایمنی

4. گوشی ایمنی

از گوشی ایمنی که یکی دیگر از تجهیزات ایمنی می باشد برای محافظت از گوش ‌ها استفاده می‌شود. از گوش ‌ها در برابر صدماتی هم چون صدا و آب و… استفاده می شود. که در شکل ‌ها و رنگ‌ های مختلفی موجود است. ایرپلاگ، در مجرای خارجی گوش قرار می گیرد و هر نوع صدای آزار دهنده و آسیب دهنده را کاهش می دهد و یا مانع قطع صدا می شود. همچنین این محافظ گوش فضای کمی را در بر می گیردو نسبت به سبک ها و انواع گوش گیرها از قیمت بسیار مقرون به صرفه ای برخوردار می باشد. ایرماف، شباهت بسیاری به هدفون ها دارند به همین دلیل به آن گوشی هدفونی ایرماف، نیز گفته می شود.

 

گوشی ایمنی

5. دستکش ایمنی

از دستکش ایمنی که جز، تجهیزات ایمنی است برای قصابی، سلاخی، کار در کشتارگاه‌ ها و کار با خطرات مکانیکی و فیزیکی سنگین استفاده می‌شود. درنتیجه دستکش‌ ها دارای مقاومت مکانیکی بسیار قوی هستند. انواع دستکش‌ های ایمنی مانند دستکش‌ های ضد برش، عایق حرارتی و غیره وجود دارد.

 

دستکش ایمنی

 

6. ماسک ایمنی

از ماسک ایمنی که یکی دیگر از تجهیزات ایمنی بود برای پیشگیری از خیلی از بیماری‌ ها استفاده می‌شود. چون در صورت  استفاده نکردن از ماسک ایمنی آلودگی وارد ریه ‌ها می‌شود و باعث ایجاد بیماری ‌های ریوی، سرطان و مشکلات تنفسی می‌شود. ماسک ایمنی مانند یک محافظ عمل می‌کنند و از ورود آلودگی ‌ها و ویروس ‌ها به بدن جلوگیری می‌کند ویروس‌ هایی هم چون ویروس کرونا همان‌طور که می‌دانید کادر درمان در محیط کار برای حفظ سلامت خود از ماسکی ایمنی استفاده می‌کنند.

برای استفاده از ماسک‌های فیلتردار باید نکاتی را رعایت کن مثلاً باید متناسب با محیط از ماسک فیلتر دار استفاده کنیم ماسک فیلتردار به‌صورت تمام صورت، نیم صورت و ماسک‌ های دهانی موجود است . فیلتر های این نوع ماسک ‌ها شامل دو نوع هستند یک نوع از این فیلتر ها قادر به نگهداری ذرات فیزیکی و شیمیایی هستند و نوع دیگر این ماسک ها به روی صورت نصب می‌شوند که بستگی به محیط کار دارند. ماسک های شیمیایی به دو دسته مجزا ماسک شیمیایی نیم صورت و تمام صورت تقسیم می شوند.

 

ماسک شیمیایی

7. کفش ایمنی

کفش ایمنی یکی از تجهیزات ایمنی می‌باشد که به‌عنوان یک پوشش، از پای شما در برابر صدمات احتمالی و ضربات محافظت خواهد کرد. ساختار کفش ایمنی یکی از تجهیزات ایمنی و کفش‌های ورزشی تا حدودی شبیه به هم هستند. به عناصر مختلف تشکیل دهنده‌ این کفش‌ ها و عملکرد آنها خواهیم پرداخت. اجزای یک کفش ایمنی مطلوب و همچنین ویژگی‌ های خاص آن را معرفی خواهیم کرد. اول رویه کفش و بعد از آن به بررسی قسمت زیرین کفش خواهیم پرداخت.

کفش ایمنی

8. کمربند ایمنی

هارنس ایمنی کار در ارتفاع نوعی تجهیزات حفاظت فردی (PPE) است که برای محافظت از کارگران در برابر سقوط از ارتفاع طراحی شده است. این وسیله از بندها و سگک هایی تشکیل شده است که به دور بدن کارگر بسته می شود و در صورت سقوط، وزن او را توزیع می کند و از صدمه دیدن او جلوگیری می کند. هارنس های ایمنی کار در ارتفاع در انواع مختلفی موجود هستند، اما همه آنها دارای ویژگی های مشترکی هستند.

 تجهیزات ایمنی می توانند از شما در برابر خطرات مختلفی مانند سقوط، ضربه، شوک الکتریکی، مواد شیمیایی خطرناک، سر و صدای زیاد و ذرات معلق در هوا محافظت کنند. استفاده از تجهیزات ایمنی می تواند به کاهش خطر جراحت های جزئی و شدید کمک کند. به عنوان مثال، پوشیدن کلاه ایمنی می تواند از شما در برابر ضربه به سر محافظت کند، در حالی که استفاده از عینک ایمنی می تواند از چشمان شما در برابر آسیب محافظت کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *