استفاده از کفش ایمنی نامناسب، یکی از عوامل بروز برخی بیماری های پا در کارکنان میشود، کفش ایمنی با هدف استفاده در محیط های کاری و صنعتی تولید می شود. این کفش ها با هدف کاهش خطر در محیط های کار مانند: کارخانه ها، جوشکاری، صنایع شیمیایی، آتش نشانی و ریخته گری و….تولید و عرضه میشوند. پر کاربردترین نوع کفش های ایمنی، دارای قسمتی فولادی در جلوی کفش برای حفاظت از انگشتان پا می باشد. خوبی استفاده از کفش ایمنی با زره فولادی این است که از آسیب دیدگی و قطع احتمالی انگشتان پا در موقع سقوط اجسام سنگین جلوگیری می ‌کند.

در مورد کفش ایمنی چه می دانید؟

کفش ایمنی یا کفش کار کفشی است که، برای استفاده در محیط‌ های کاری سخت طراحی می‌شود. پرکاربردترین نوع کفش های ایمنی دارای زرهی فولادی یا کامپوزیت در قسمت سرپنجه کفش است، که مقاومتی بالاتر از200 ژول دارد. کفش ایمنی یا پوتین ایمنی یکی از اولین ضروریات برای رعایت ایمنی کار است. وظیفه کفش ایمنی و پوتین ایمنی، محافظت از پا در مقابل خطر سقوط اشیا، محافظت در مقابل سر خوردن و لغزش پا مخصوصا کف محیط هایی که مواد روغنی آغشته است، میباشد. از دیگر وظایف کفش ایمنی حفاظت در برابر جریان الکتریکی، مواظبت از پا در برابر خستگی و جلوگیری از سوختگی پا است، درکل خطراتی که در تمام محیط های کاری وجود دارند و تنها راه پیشگیری و جلوگیری از آنها داشتن لوازم ایمنی مناسب و استاندارد میباشد.

کفش ایمنی

عوارض کفش ایمنی نامناسب

پاها یکی از حیاتی‌ترین اعضای بدن انسان است. برای مراقبت از آن باید از کفش های با کیفیت استفاده کرد، که کاملا از پاهای ما محافظت کنند. در محیط کاری زیان های فیزیکی، مثل اشعه، فشار و عوامل بیولوژی چون، ویروس ها، انگل ها، قارچ ها، باکتری ها و عوامل شیمیایی مثل مواد معلق، بخارات، فلزات، گرد و غبار و دود وجود دارد. مسائل بهداشتی, طرز قرار گرفتن پا در کفش, مسائل ارگونومیک و سایز کفش ایمنی از دیگر عوامل موثر در سلامتی پا به حساب می آیند.
در صورتی که کفش ایمنی طوری انتخاب شود که پا در آن درست قرار نگیرد، میتواند منجر به فرم گرفتن نادرست اسکلت بدن به خصوص ستون فقرات شود. که این موضوع در طولانی مدت باعث آسیب های جبران ناپذیری در سیستم ایمنی بدن میشود. از لحاظ بهداشتی نیزاستفاده از کفش های ایمنی با آستری غیر استاندارد, باعث بوجود آمدن مشکلاتی از قبیل میخچه و ایجاد باکتری، قارچ و بوی نا مطبوع پا می شود.

برخی از بیماری های  کفش ایمنی نامناسب

خار پاشنه

خار پاشنه یا التهاب پرده کف پا ( فاشیای کف پا یا پلانتار) یکی از علل درد در پاشنه پا میباشد. خارپاشنه معمولاً باعث درد شدید می شود و پس از مدتی پس از برخاستن و حرکت ، درد به طور معمول کاهش می یابد، اما ممکن است پس از مدتی ایستادن ، دوباره برگردد. افرادی که دارای اضافه وزن هستند و کسانی که کفش های نامناسب می پوشند نیز در معرض خطر ورم فاسییت کف پا قرار دارند. 

تاول ها

احتمالا درد تاول پا را تجربه کرده باشید. برای جلوگیری و پیشگیری از این مشکل، بهتر است کفش ایمنی اندازه پای شما باشد، استفاده ار کفش های تنگ رایج ترین صورتی است که باعث می شود که پای شما تاول بزند و این درد ناخوشایند را تجربه کنید. همچنین اهمیت جوراب پوشیدن را در پیشگیری از تاول فراموش نکنید. همانطور که خرید کفش ایمنی مناسب و کیفیت عالی از اهمیت زیادی برخورداراست، استفاده از جوراب هم اهمیت زیادی دارد.

کجی شست پا

در شست بعضی از پاها برجستگی هایی ایجاد میشود که به این برجستگی بونیون گفته می‌شود. کسی که استعداد این امر را داشته باشد اگر کفش نامناسب بپوشد، شست پای شخص به طرف خارج و در انگشتان دیگر انحراف ایجاد میشود، که باعث برجسته شدن بونیون و درد و کجی شست پا که به آن هالوکس والگوس می‌گویند، که در بعضی مواقع بسیار دردناک است و منجر به عمل جراحی میشود.

کجی شست پا

بدشکل شدن انگشتان پا

انگشت چکشی سبب خارج شدن شکل طبیعی انگشتان پا میشود، که بیشترین علت پوشیدن کفش نامناسب ایجاد می‌شود که به صورت خم شدن مفاصل انگشتان پا و بد شکل شدن آن‌ها است.

پینه و میخچه

میخچه، قسمتی از پوست است که در واکنش به تماس یا فشارمکرر ضخیم و سخت میشود. میخچه کوچکتر از پینه و بیشتر در زیر انگشتان پا، پاشنه پا و هرنقطه ای از بدن که تحت فشار باشد به وجود می آید. پوشیدن کفش نامناسب، و وارد شدن وزن به کف پا در کفش نامناسب از علت اصلی پینه و میخچه هستند.

مقاله های مرتبط:

ویژگی های یک کفش مناسب

یک کفش ایمنی مناسب باید دارای تمامی استانداردهای بین المللی باشد. راحتی یک کفش ایمنی از ملاک های مهم است، چون افرادی که از این کفش های برای مدت طولانی استفاده میکنند نیاز دارند که یک کفش راحت و سبک بپوشند. یک کفش ایمنی که محافظت کننده باشد. اما اگر بیش از اندازه سنگین باشد و هنگام استفاده راحت نباشد نمی تواند نیازها را رفع کند. کفش های ایمنی به دلیل اینکه در محیط های کاری, ساعت ها مورد استفاده قرار میگیرند باید عمر مفید بالایی داشته باشند. گرم بودن در آب و هوای سرد، یکی دیگر از ویژگی های یک کفش ایمنی مناسب این است که در فصول سرد سال بتواند پا را گرم نگه دارد مخصوصا در مواردی که افراد در محیطی باز کار میکنند. کاهش آسیب ها، مواد استفاده شده در کفش های ایمنی باید از جنسی باشد که خستگی های ناشی از پا را کمتر کند.

نکات مهم در هنگام خرید کفش های کار

افرادی که مشاغل پرخطری دارند، در خرید کفش ایمنی یا پوتین ایمنی باید نیازهای ایمنی و نوع شغل خود را شناسایی کند. زیره کفش ایمنی بهتر است از جنس پلی اورتان باشد که در برار مواد نفتی، روغنی و محیط های اسیدی، ضد لغزش و عایق جریان برق باشد. رویه کفش باید از جرم ظبیعی گاو با ضخامت 2/2 باشد. سرپنجه کفش ایمنی از جنس فولاد آبکاری و یا فیبر گلاس فشرده باشد.کفش‌های معمولی ولتاژ ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ ولت را تحمل می‌کنند. این مقدار ولتاژ نشانه کیفیت کفش ایمنی نیست. هنگام خرید کفش ایمنی باید به برگه تأیید گواهی تست کفش توجه داشت. برگه تاییدیه در بر دارنده نکات مهمی مثل نوع کفش، کارخانه سازنده، مدل، تاریخ ساخت زمان تست و سایر مشخصات فنی و عکس کفش است.

1 دیدگاه در “عوارض کفش ایمنی نامناسب

  1. مریم گفت:

    خیلی خوب بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *