معرفی انواع کفش های ایمنی

کفش ایمنی چه مزایایی دارد و چرا باید خریداری کنیم؟ بهتر است این مقاله مفید را با جمله طلایی:(پا، قلب دوم ما است)شروع کنیم، که ما را از ارزش و حساسیت پا، هشیار میسازد. در واقع مراقبت از پاها محفاظت از سلامتی است. پوشیدن کفش مناسب یکی از موارد ضروری زندگی می باشد چرا که کفش مناسب مستقیما با سلامت کمر و عضلات در ارتباط است و حتی پاها بر سلامت چشم هم تاثیر بسزایی دارد. با توجه به اینکه ما ساعت کاری زیادی را به پاهایمان اتکا داریم باید کفش مناسبی داشته باشیم؛ مخصوصا اگر کاری دشوار، سنگین و پر خطر داریم به طور قطع باید از کفش ایمنی مناسبی بهرمند شویم. شاید برایتان سوال پیش بیاید برای محافظت ازپاهایمان از چه کفش ایمنی استفاده کنیم؟ در ادامه این مقاله، به معرفی انواع کفش ایمنی و نماد هایشان می پردازیم، تا بتوانید با توجه به حیطه کاریتان، کفش مورد نیاز خود را تهیه کنید.

نشانه های موجود بر روی انواع کفش ایمنی

شماری از کفش های ایمنی دارای علایم و نمادهایی می باشند، تا نوع محافظت و نگهداری که کفش به مصرف کننده ارایه می دهد را نمایان سازد. بخشی از این نشانه ها عبارتند از:

مثلث سبز: در بعضی مشاغل سقوط اشیائی باعث سوراخ شدن کفش می شود مثل میخ یا جسم نوک تیز و غیره. اگر شغل شما  در این حیطه می باشد، استفاده از کفش هایی که مثلث سبز بر روی آنهاست می توانند یک انتخاب درست برای شما باشد. زیرا مثلث سبز نشان دهنده مقاوم بودن کفش در برابر سوراخ شدن است.

نوار سفید: این نوار با علامت اُهم، حفاظت الکتریکی را نمایان میکند. اگر در محیط کارتان ممکن است جریانات الکتریکی برای شما خطرناک و آسیب زا باشد. استفاده از کفش هایی که نوار سفید بر روی آنها می باشد به شما کمک می کند.

نوار زرد: نماد SD بیانگر محفاظت ضد استاتیک کفش می باشد.

نوار سرخ: با علامت C  مسی الکتریکی را نمایان می کند.

معرفی انواع کفش ایمنی

 در ادامه به معرفی 10 نوع از کاربردی ترین کفش های ایمنی می پردازیم:

کفش ایمنی ساق بلند:

کفش ایمنی ساق بلند را معمولا در صنایع ریخته یا کارکنان اداره آب و فاضلاب و یا هر فردی که احتمال بروز حادثه از ناحیه ساق پا را دارد، استفاده میکند. به طور کلی هر نوع کفش ایمنی که دارای ساق بلند باشد پوتین ایمنی یا کفش ایمنی ساق بلند شمرده می شود. بیشتر انواع کفش ایمنی که در ادامه به معرفیشان میپردازیم دارای مدل های ساق بلند نیز می باشند.

کفش ایمنی ساق بلند

کفش ایمنی ضد اسید:

کفش ایمنی ضد اسید، تمامی استاندارد ها و ویژگی های لازم را برای فعالیت در محیط های شیمیایی و اسیدی دارد. این کفش از لحاظ مقاومت و کاربرد در مقابل حلال های نفتی روغن، بنزین، ترکیبات آهکی، روغن های صنعتی، محیط های لغزنده، مواد قلیایی، جریان های آب و هوایی و مواد اسیدی مقاومت بسیار گسترده و بالایی دارد. رویه و زیره این کفش ها از جنسPVC و به شکل ترکیبی و ضد اسید تولید شده است و استقامت بسیار بالایی در مقابل گرما و حرارت دارد. جنس PVC کفش ضد اسید از مقاومت بسیار بالایی برخوردار است و به راحتی سوراخ، یا جراحات دیگر بر روی آن نقش نمیبندد. همچنین در مقابل حلال ها نیز استقامت نسبتا خوبی دارد برای همین شما می توانید در محیط های اسیدی از این کفش ایمنی استفاده کنید.

کفش ایمنی ضد اسید

کفش ایمنی ضد آب:

کفش ضد آب کفشی است که در مقابل خیس شدن مقاوم می باشد و آب جذب آن نمی‌شود و در نتیجه پاهای شما خشک می‌ماند. کفی ضد لغزش کفش ها به افراد کمک می کند تا در هنگام فعالیت از بروز مشکلات و خطرات آتی چون لیز خوردگی پیشگیری شود. کفش‌ های ضد آب معمولا از مواد لاستیکی و پلاستیکی به صورت یکپارچه تهیه می‌شوند. این محصولات برای افرادی که در محل کسب و کارشان با آب و رطوبت سر و کار دارند مناسب می باشند. این اشخاص میتوانند با استفاده از این محصول پاهای خود را در برابر آب و رطوبت ایمن سازند.

کفش ایمنی ضد آب

کفش ایمنی ضد لغزش:

این محصول مناسب محیط ها و مکان هایی میباشد که، لیز و کم اصطکاک است. کفی این کفش ها معمولا از جنس EVA میباشد و زیره این محصول شامل مواد عالی TPU که خاصیت ضد لغزش و ضد سایش را دارند میباشد. 

کفش ایمنی ضد لغزش

کفش ایمنی ضد برق:

قسمت رویی کفش عایق برق معمولا از چرم گاوی و زیره آن از پلی اورتان تشکیل شده می‌باشد. در ساختار کفش ایمنی از فلز و آهن و هر مواد رسانایی استفاده نشده است. که امواج الکتریسته در آن جریان پیدا نکند تا پاها از برق گرفتگی در امان باشند . معمولا پنجه مورد استفاده در کفش ایمنی از مواد کامپوزیت تولید می شود، که در مقابل برق بسیار کاربردی خواهد بود.

کفش ایمنی عایق برق

کفش ایمنی جوش کاری، ضد حریق و نسوز:

در مشاغلی که با مواد مذاب و درجه حرارت بالا در ارتباط هست و خطر سوختگی پاها را تهدید میکند، استفاده از انواع کفش ایمنی نسوز بسیار حیاتی است. مثلا در جوشکاری که خطر پخش ذرات ذوب وجود دارد، لازم است که از کفش های ایمنی استفاده کنیم که در مقابل این مخاطره ها و آسیب ها، از پا حفاظت کنند. رویه کفش ایمنی نسوز، معمولا از چرم طبیعی است تا در مقابل درجه حرارت بالا مقاوم باشد.

کفش ایمنی نسوز

کفش ایمنی حفاری:

کفش حفاری معمولا از رویه چرم طبیعی تولید می شود که باعث ماندگاری کفش در محیط کاری می شود و استقامت زیادی در مقابل آسیب و خطرات احتمالی دارد. این کفش در مقابل شرایط جوی آب و هوا، سرما و گرما و مواد شیمیایی نیز مقاوم می باشد. این کفش، برای کارگاه های صنعتی و عمرانی تولید شده و منظور از ساخت و طراحی این کفش ها محافظت و ایمنی از پا، در مقابل خطرات احتمالی در برخی مشاغل پر حادثه می باشد.

کفش ایمنی حفاری

کفش ایمنی مهندسی:

کفش های ایمنی مهندسی اضافه بر پارامترهای استاندارد اولیه کفش کار، ویژگی های خاصی دارند که برای استفاده در محیط های خاص مناسب هستند. ساختار کفش مهندسی فوق العاده بوده و می‌ تواند در برابر رطوبت و حرارت و همچنین فشار و آسیب از پا به خوبی محافظت کند. یکی از نقاط قوت کفش ایمنی، وزن سبک کفش می باشد، که باعث می شود افراد بتوانند برای مدت طولانی از آن استفاده کنند. بهترین روش برای حافظت از پا در محیط‌های پرخطر، استفاده از کفش‌های ایمنی و استاندارد است. کفش های مهندسی معمولا از طراحی و شکل زیباتری نسبت به سایر کفش ها برخوردار می باشند.

کفش ایمنی مهندسی

کفش ایمنی کامپوزیت:

در طراحی کفش ایمنی با سرپنجه کامپوزیت تنها یک هدف رعایت می شود. آن هدف جز محفاظت از انگشتان پای شما در هنگام بروز آسیب نیست. کفش های سرپنجه کامپوزیت، از استاندارد اروپا تبعیت میکنند و در برابر ضربه تا 200 ژول، مقاوم هستند. و برای افرادی که با اجسام سنگین مشغول به کار می باشند مناسب است.

کفش ایمنی کامپوزیت

کفش ایمنی طبی:

کفش طبی با مراقبت از مچ پا، کف پا و پیشگیری از کمر درد یا حافظت از انگشتان پا، باید مورد استفاده بسیاری از افراد، علی الخصوص کارگران در محیط های پر خطر قرار گیرد. بهترین کفش طبی، کفشی است که مناسب با کف پای شخص بدون اذیت تولید شود. کفش های طبی میتوانند در تمام انواع کفش ها و پوتین های ایمنی باعث راحتی و جلو گیری از خستگی زود هنگام افراد شوند. در این مقاله، سعی کردیم تا انواع کفش ایمنی را، به شما مخاطبان عزیز معرفی کنیم، و کاربرد هر کدام از کفش های ایمنی را، برای شما بررسی کنیم، تا بتوانید با توجه به نوع فعالیت خود، کفش ایمنی مرتبط با حیطه کاری خود را انتخاب نمایید.

کفش ایمنی طبی

مزایای پوشیدن کفش ایمنی کار

پوشیدن کفش ایمنی کار مزایای زیادی دارد که از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حفاظت از پا در برابر خطرات محیط کار: کفش‌های ایمنی با استفاده از جنس‌های مقاوم و فناوری‌های متنوع، می‌توانند به کارگران کمک کنند تا در برابر ضربه، برش، باراندازی، لغزش، آتش سوزی و موارد دیگر محافظت شوند. به عنوان مثال، کفش‌های با ساق بلند می‌توانند از پاها در برابر سقوط اجسام سنگین محافظت کنند. کفش‌های ایمنی ضد برش می‌توانند از پاها در برابر بریدگی با ابزارهای تیز محافظت کنند. کفش‌های ایمنی ضد لغزش می‌توانند از پاها در برابر لغزش و سقوط در محیط‌های لغزنده محافظت کنند.
  • بهبود کارایی: پوشیدن کفش کار مناسب می‌تواند به بهبود راحتی و کارایی کارگران کمک کند. این محصولات می‌توانند از خستگی و درد پاها جلوگیری کنند و به کارگران کمک کنند تا کار خود را با تمرکز و بهره‌وری بیشتری انجام دهند.
  • کاهش هزینه‌ها: پوشیدن این نوع تجهیزات ایمنی، می‌تواند به کاهش هزینه‌های ناشی از حوادث و آسیب‌های شغلی کمک کند. حوادث و آسیب‌های شغلی می‌توانند منجر به هزینه‌های زیادی برای کارفرمایان از جمله هزینه‌های درمانی، هزینه‌های از کار افتادگی و هزینه‌های بیمه‌ای شوند. پوشیدن کفش ایمنی مناسب می‌تواند به کاهش این هزینه‌ها کمک کند.

علاوه بر مزایای ذکر شده، پوشیدن کفش ایمنی کار نیز می‌تواند به افزایش ایمنی و سلامت کارگران در محیط کار کمک کند و به حفظ کیفیت زندگی آنها کمک کند. در ایران، استفاده از این محصولات در برخی از مشاغل مانند ساخت و ساز، برقکاری، جوشکاری و صنایع نفت و گاز الزامی است. کارفرمایان موظف هستند به کارگران خود کفش ایمنی مناسب با نوع فعالیت شغلی آنها ارائه دهند.

فروشگاه ایمن آرتا، فروشنده و ارائه دهنده انواع کفش ایمنی با کیفیت بالا و قیمت مناسب.

5 دیدگاه در “معرفی انواع کفش ایمنی و کاربرد آنها

  1. بهنامی گفت:

    انواع کفش ایمنی رو خیلی عالی توضیح دادید، فقط کفش با سرپنجه کامپوزیت سنگین تره یا فلزی؟؟

    1. imenadmin گفت:

      با سلام کفش های ایمنی با سرپنجه فلزی سنگین تر از کفش های ایمنی با سرپنجه کامپوزیت می باشد

  2. احسان محمدی گفت:

    سلام وقت بخیر انواع کفش ایمنی رو عالی توضیح دادید و خیلی کامل بود تشکر

  3. امیرحسین جلیلی گفت:

    سلام شما انواع کفش ایمنی رو موجود دارید خودتون داخل سایت برای خرید

  4. علی رستگار گفت:

    من قبل از خوندن این مقاله فکر میکردم انواع کفش ایمنی زیره و کفی هاشون هیچ فرقی باهم دیگه ندارن و یکی هستند، مقاله به درد بخوری بود و تو خرید خیلی بهم کمک میکنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *