فرق دست انداز و سرعت گیر

سرعت کاه و سرعت گیرها، برای کاهش سرعت خودرو به 2 تا 5 مایل در هر ساعت طراحی و تولید می شوند. هدف از نصب سرعت گیر یا همان دست انداز به حداقل رساندن سرعت وسایل نقلیه یا حتی توقف آنها می باشد. در مکان های عمومی مانند، مدارس، خط عابر پیاده، پارک ها و… سرعت گیر و سرعت کاه بیشترین استفاده را دارند و به طور حتمی سرعت گیر باید در این مکانها نصب شده باشد. همچنین راه حل بسیار موثری برای وادار کردن رانندگان به کاهش سرعت خود می باشد. در این مقاله، به بررسی کامل تفاوت سرعت گیر و سرعت کاه چیست؟ می پردازیم و ویژگی های هرکدام را بررسی نموده ایم.

سرعت گیر و سرعت کاه هردو موانعی  برای کم کردن سرعت ماشین می باشد. همین موضوع باعث دشوار شدن تشخیص تفاوت سرعت گیر و سرعت کاه شده است. سرعت کاه و سرعت گیر، به عنوان تجهیزات ترافیکی کاهنده سرعت استفاده می شوند، که از مواد های متنوع و گوناگون، همچون آسفالت، کائوچو، پلاستیک و فلز ساخته شده اند. هرچند که این دو به یکدیگر مرتبط و دارای ویژگی های مشترک هستند، اما تفاوت سرعت گیر و سرعت کاه قابل انکار نبوده و هرکدامشان در مکان ها و موقعیت های متفاوتی به کار می روند.

سرعت کاه در کاهش ترافیک و سرعت گیر در مسیرهای تردد نزدیک عابر وسایل نقلیه مورد استفاده قرار می گیرد. هر دو این موانع نسبت به موانع ترافیکی دیگر کم هزینه تر، قابل جا به جایی و حمل و نقل آسان هستند. سرعت کاه ها و سرعت گیرها هر دو در صورت نصب اصولی و درست بهترین کنترل کنندگان ترافیک هستند.

سرعت کاه چیست؟

امروزه سرعت کاه های ترافیکی تنوع و گسترش زیادی در کشور ما پیدا کرده اند و نوع ساخت آنها براساس سازگاری با محیط زیست و ماندگاری بالا می باشد و معمولا برای محدود سرعت 15 تا 25 کیلومتر به کار می رود. این مانع بسیار کاربردی معمولا در خیابان های محلی و جاده های فرعی استفاده می شود، مانند مکان هایی که سرعت خودروها کم بوده، اما در صورت افزایش آن باعث خساراتی جبران ناپذیر می شود. تفاوت سرعت گیر و سرعت کاه در سرعت های به کار رفته، یکی از دلایل اصلی دسته بندی آنها در دو دسته جداگانه و مجزا می باشند.

سرعت گیر

عملکرد سرعت کاه

در صورتی که، رانندگان بیش از سرعت اعلام شده و مجاز حرکت کنند، سرعت کاه تکان ملایمی به ماشین وارد می کند. اما در مواقعی که خودرو با سرعت زیادی از روی سرعت کاه عبور کند مانع، تکان شدیدی به خودرو وارد کرده که باعث اذیت شدن سرنشینان ودر بعضی مواقع موجب آسیب دیدن خودرو می شود. سرعت کاه، معمولا تمام عرض مسیر را پوشش می دهد.

سرعت کاه، در اشکال و عرض های مختلفی تولید شده است. عرض سرعت کاه بین 1 تا 6 مترمتفاوت می باشد. همچنین، سرعت کاه در اکثر مواقع به شکل چند عددی نصب می شود، تا سرعت را در یک مسیر کاهش دهد. این تفاوت سرعت گیر و سرعت کاه باعث کاربرد آنها در مسیرهای متنوع می شود. این موانع ترافیکی، اکثر مواقع برای جاده های اصلی، خیابان های پهن و میسرهایی که راننده با رفتن به شانه های خاکی از موانع عبور می کنند مناسب نمی باشد. همین امر باعث شده سرعت کاه معمولا در نقاط شهری دارای پیاده رو و خیابان های باریک نصب شود.

سرعتگیر چیست؟

سرعت گیر، در محل هایی که محل عبور وسایل نقلیه و عابرین پیاده به هم نزدیک هستند بیشترین استفاد را دارد. برای عبور از سرعت گیر، راننده باید سرعت خودروی خود را تا 20 کیلومتر برساعت، از حد مجاز کاهش دهد. همچنین اگر راننده از کاهش سرعت هنگام عبور از سرعت گیر ممانعت کند، ممکن است خساراتی به خودروی خود وارد کند.

سرعت گیر، در مقایسه با سرعت کاه، عملکرد شدید تری دارد و سرعت را بیشتر کاهش می دهد و حتی موجب توقف خودرو هم می شود. به همین دلیل سرعت گیر در موقعیت ها و مکان هایی مورد استفاده قرار می گیرد، که عابران پیاده و وسایل نقلیه بهم نزدیک تر هستند. این موانع ترافیکی، معمولا سرعت را 3 تا 16 کیلومتر برساعت کاهش می دهد. لازم به ذکر است که، سرعت گیر بسیار کم در مسیرهای عمومی نصب می شود.

انواع سرعت گیر

سرعت گیرها بر اساس مواد اولیه تشکیل دهنده آن به سه دسته تقسیم بندی شده اند: سرعت گیر پلاستیکی، سرعت گیر لاستیکی، سرعت گیر آسفالتی. همچنین، لازم به ذکر است طبق استاندارد سرعت گیر آسفالتی و اجرای سرعت گیر آسفالتی، ارتفاع آن نباید بیشتر از 30 سانت باشد. سرعت کاه و سرعت گیر اکثر مواقع درمکان ها و محیط هایی که سرعت خودروها کمتر از 15 کیلومتر می باشد، همانند پارکینگ و در مراکز خرید کاربری دارد. 

سرعت گیر

ساختار سرعت گیر

سرعت گیر، اکثرا 5 تا 10 سانتی متر ارتفاع دارد، همچنین تفاوت سرعت گیر و سرعت کاه در عرض آنها بسیار واضح می باشد، زیرا عرض سرعت گیر کمتر از سرعت کاه است. این مانع ترافیکی، در عرض کمتر از نصف محیط یک چرخ زیر تا زیر خودرو قرار گرفته و عرض استاندارد 16 تا 60 سانتی متر دارد.

همانند سرعت کاه سرعت گیر هم در فاصله های منظمی نصب می شود، تا سرعت راننده را به خوبی کنترل و محدود کند. سرعت گیر یا همان دست انداز با اندازه های حساب شده در محل، نصب و عبور از روی آنها در هر سرعتی دشوار است و همین امر سبب شده در مکان ها و نقاط کمتری مورد استفاده قرار بگیرد.

تاثیرات سرعت گیر

یکی ازمهم ترین و پراهمیت ترین این دو بازدارندگی می باشد. سرعت گیر برای تمام معضلات ترافیکی مناسب نمی باشد. موانع زمانی موثر هستند، که راننده از حضور آنها باخبر بوده و قبل از رسیدن به آن سرعتش را کاهش دهد. برای راحت تر و سریع تر دیده شدن موانع، در بیشتر مواقع رنگ آنها جلب توجه می کند یا سطح بازتاب کننده نور دارند. ولی لازم است در جایی نصب شود که رانندگان سریع تر متوجه وجود دست انداز شوند. سرعت گیر، اگر در مسیرهای نامناسب نصب شود بازده و کاربرد کافی نخواهد داشت.

دیده شدن موانع در زمستان که خیابان ها از برف پوشیده شده است، از مشکلات مطرح شده می باشد. بهره گیری از سرعت گیر و سرعت گاه در مسیرهای اظطراری به هیچ عنوان توصیه نمی شود. زیرا، برخورد با آنها در سرعت بالا ممکن است موجب منحرف شدن وسیله نقلیه و آسیب به سرنشینان شود. هرچند، اگر دست انداز اصولی و به طور صحیح نصب شود، بهترین وسیله بازدارنده ترافیکی هستند.

نصب دست انداز و مواد سازنده

همانگونه که در بالا گفته شد، تفاوت سرعت گیر و سرعت کاه در کاربرد و عملکرد آنها می باشد. با این حال در مواد سازنده شبیه به یکدیگر را دارند و معمولا از پلاستیک، کائوچو، آسفالت، فلز و یا بتن تولید می شوند. موانع تولید شده از پلاستیک و کائوچو به صورت پیش ساخته بوده و نصب و تعمیر آنها بسیار آسان است. هر دو ماده بسیار سبک بوده و امکان نصب موقت و گذرا را دارند، که به علت این ویژگی می‌توان آنها را در برف روبی های زمستان برداشته و مجددا نصب کرد. فشردگی کائوچو نسبت به آسفالت و بتن موجب آسیب کمتری به وسایلی که به آن برخورد می‎کنند، شده و آسیب و خسارات کمتری وارد می‌کند. این تراکم ماده بدان معناست، که مانعی از جنس کائوچو نسبت به مانعی با همان ارتفاع اما از جنس آسفالت کمتر موثر است. کائوچو و پلاستیک برای رفت و آمد دائمی ماشین آلات سنگین مناسب و سازگار نیستند، هر چند که در شرایط عادی هم کائوچو مستحکم و با دوام است.

همچنین، نصب موانع از جنس آسفالت یا بتن به علت نیاز به تخصص و تجربه معمولا توسط شهرداری یا شرکت های سنگفرش انجام می‌شود. این مواد به دلیل فشردگی کمتر در کاهش سرعت موثرتر می باشد، اما در طول زمان و آب و هوای متغیر ترک خورده و از بین می‌روند.

سرعت گیر

سرعت کاه استاندارد

سرعت گیر استاندارد را اکثرا یا از آسفالت درست می کنند و یا از پلاستیک و لاستیک. امروزه به سبب سهولت کار،  سرعت گیرهای پلاستیکی و لاستیکی بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند. زیرا نصب سرعتگیرهای لاستیکی و پلاستیکی نیاز به صرف هزینه و زمان زیادی ندارد و به راحتی نیز قابل اجرا است.

با این حال که سرعت کاه و سرعت گیر موانعی هستند که برای کم کردن سرعت ماشین به کار می روند و موجب امنیت بیشتر عابران می شود، اما بعضی مسئله ها در مورد استفاده از سرعت گیر وجود دارند، که همواره در محافل تخصصی، مورد بحث واقع می شوند. یکی از این نکات منفی استفاده از این نوع تجهیزات ترافیکی این است، که سرعت گیرها باعث کاهش سرعت وسایل نقلیه ی ضروری، مانند آتش نشانی و آمبولانس می شوند. دیگر این است، که نصب سرعتگیرهای ترافیکی در مناطق مسکونی باعث افزایش سر و صدا شده و موجب مزاحمت برای ساکنین خواهد شد، خصوصاً زمانی که وسیله نقلیه ای که از روی آن عبور می کند بزرگ بوده و حاوی بار هم می باشد. مسئله ی دیگر اینکه، استفاده و نصب سرعت کاه های غیر استاندارد باعث آسیب رساندن به جلوبندی خودرو ها شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *