آیا می دانید بهترین زیره کفش کدام است؟ همانطور که می دانید، زیره کفش، بیرونی ترین قسمت هر کفش است که همواره در تماس با سطح زمین قرار دارد. این بخش مسئولیت حفاظت از پاهای افراد را در برابر آسیب‌ های مختلف از جمله ضربه، نفوذ و فشار برعهده دارد. همچنین ایجاد حس راحتی و ممانعت از آسیب دیدن کف پا در حین حرکت از جمله وظایف اصلی زیره کفش ایمنی به‌حساب می‌آید.

این بخش از کفش نه تنها به افزایش استحکام و مقاومت کفش کمک می‌کند، بلکه در تداوم و طول عمر بیشتر آن نیز موثر است. علاوه بر این زیره کفش ایمنی، نقش بسیار مهمی در ظاهر کلی کفش دارد و به آن شکل و زیبایی می‌بخشد؛ اما سوالی که در اینجا ممکن است برای اکثر افراد مطرح گردد این است که روش های تشخیص بهترین زیره کدام هستند؟ در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی انواع زیره کفش و بهترین زیره کفش بپردازیم.

بهترین زیره کفش کار کدام جنس است؟

در پاسخ به سوال بهترین جنس زیره کفش کدام است؟ می توانیم بگوییم زیره کفش PVC به عنوان یک عایق حرارتی بسیار برجسته برای انواع کفش‌های ایمنی، به عنوان بهترین زیره کفش کار شناخته می‌شود. این زیره با امکان تبدیل شدن به اشکال مختلف به‌راحتی، نه تنها در کفش‌های ایمنی، بلکه در کفش‌های روزمره نیز کاربرد دارد. خصوصیت اساسی زیره PVC، سفتی و سختی آن است که با افزودن برخی از مواد شیمیایی می‌توان آن را کمی نرم‌تر کرد. این ویژگی‌ها باعث می‌شوند که زیره کفش PVC به‌طور گسترده در محیط‌های مختلف و شرایط کاری متفاوت مورد استفاده قرار گیرد.

بهترین زیره کفش برای فصل زمستان

زیره رابر یا لاستیکی بهترین زیره برای فصول سرد سال به ویژه زمستان است. این نوع زیره اگرچه کمی سنگین است؛ اما دارای مقاومت و اصطکاک بالایی می‌باشد. همچنین این زیره در برابر سایش و سرما مقاوم بوده و عملکردی برتر در مقابل آب دارد.

بهترین زیره کفش برای فصل تابستان

زیره اتیلن وینیل استات بهترین زیره کفش برای فصول گرم سال به ویژه تابستان می باشد. این زیره به‌گونه‌ای طراحی‌شده تا شما بتوانید در فصول گرم با کمترین میزات تعریق از آن‌ها بهره‌مند شوید.

آشنایی با انواع زیره کفش 

زیره کفش پلی یورتان (PU)

زیره کفش از جنس پلی‌ یورتان یا همان PU، با خصوصیات منحصر به فردی که دارد به عنوان یک گزینه مطلوب در زمره بهترین زیره به شمار می رود. این نوع زیره با داشتن قدرت استاتیک، توانایی عالی در جلوگیری از لغزش را فراهم می‌سازد و به خوبی از پاها مراقبت و حفاظت می‌کند. این زیره توانمندی استفاده طولانی‌ مدت از کفش‌ها در فعالیت‌ های روزانه و حتی کارهای سنگین را افزایش می‌دهد.

مقاومت زیره پلی‌ یورتان در برابر شرایط آب و هوایی نامساعد از جمله خصوصیات دیگر آن است. خاصیت خنک‌ کنندگی در تابستان و ایجاد گرما در شرایط سرد، این کفش‌ ها را به یک انتخاب چند منظوره برای تمام فصول سال تبدیل کرده‌اند.

توانایی جذب عرق نیز باعث حفظ احساس ختکی در پاها و جلوگیری از بوی نامطبوع می‌شود. این ویژگی‌ ها کفش‌ های پلی‌ یورتان را به گزینه‌ ای ایده‌ آل برای کارگران صنعت معدن و افرادی که در زمینه کارهای تولیدی مشغول به فعالیت هستند، تبدیل کرده اند. زیره کفش با ایجاد جلوه‌ ای منحصر به فرد، تجربه راحتی را در هنگام انجام وظایف کاری فراهم می‌کند و این راحتی به تداوم و بازدهی در زندگی کاری افزوده می‌شود.

زیره کفش پی یو

زیره کفش پی‌ وی‌ سی (PVC)

PVC یا پلی وینیل کلراید به عنوان یک پلیمر پلاستیک، به طور گسترده در محیط‌ های مرطوب و دارای آب مورد استفاده قرار می‌گیرد. کف‌ های پی‌ وی‌ سی عمدتاً به روش تزریق مستقیم تولید می‌شوند و به دلیل مقاومت بالا، سایش مناسب و هزینه کم، به یک گزینه محبوب تبدیل شده‌اند. این نوع به عبارتی یکی از بهترین نوع زیره کفش می باشد.

زیره کفش پی‌ وی‌ سی (PVC)

زیره کفش ترمو (Thermo)

زیره کفش ترمو (Thermo) از مواد مصنوعی تشکیل‌شده که علاوه‌بر حفاظت از کفش در برابر حرارت، دارای روکش پارچه‌ ای عایق است. این روکش عایق باعث می‌شود که گرما تا ۸ ساعت پس از یک‌ بار شارژ، به پای شما منتقل‌شده و در فصل زمستان، احساس گرمای دائمی را به شما ارائه دهد. مزایای این کفی شامل جذب‌ کنندگی ضربه و ارگونومیک بودن می‌شود که سبب ایجاد احساس راحتی در پاهای شما می‌گردد.

زیره کفش ترمو (Thermo)

زیره ای وی آ (EVA)

زیره‌ های اتیلن وینیل استات یا EVA به دلیل خاصیت برجسته جذب شوک، به عنوان یک ضربه‌ گیر طبیعی شناخته می‌شوند و به همین دلیل بسیاری از مارک‌ های کفش از این ماده در تولید زیره‌ها استفاده می‌نمایند. این نوع در بسیاری از حوزه های کاری و فعالیت ها بهترین نوع زیره کفش می باشد. این زیره‌ ها به واسطه انعطاف‌ پذیری بی‌ نظیر و سبک بودن از جمله انتخاب‌های برتر برای کفش‌ های کار محسوب می‌شوند که تاثیرات زیره اتیلن وینیل استات را می‌توان به شرح زیر بیان کرد:

  • دارای خاصیت ارتجاعی برجسته ای است که در جذب و تلطیف ضربات و فشارهای ناشی از حرکت و قدم‌ زدن افراد به خوبی عمل می‌کند.
  • کفش‌ های دارای زیره EVA با وزن سبک و خاصیت انعطاف‌ پذیری، مناسب برای جابجایی و استفاده طولانی مدت هستند.
  • زیره‌های اتیلن وینیل استات به راحتی قابلیت پذیرش رنگ‌ های متنوع و طراحی‌ های ابتکاری را دارند.
  • خاصیت انعطاف‌ پذیری این زیره‌ ها، کف پا را به خوبی مطابقت می‌دهد و راحتی حرکت را تضمین می‌کند.
  • با توجه به سبک و مقاومت آن‌ها، این زیره‌ها به عنوان یک گزینه ایده‌ آل برای استفاده روزمره در نظر گرفته می‌شوند.

زیره ای وی آ (EVA)

زیره کفش ایمنی چرمی

زیره کفش ایمنی چرمی به‌عنوان یکی از قدیمی‌‌ترین و اصیل‌‌ترین نوع زیره‌‌های کفش ایمنی، از گذشته تاکنون به‌دلیل ویژگی‌ های فراوان خود مورد توجه قرار داشته و همواره در تولید کفش‌ های ایمنی به‌کار رفته است. امروزه زیره کفش ایمنی چرمی یکی از آثار هنر دستی و دست‌ساز محسوب می‌شود که به واسطه کیفیت برتر و عمر طولانی خود، جایگاه ویژه‌ ای دارد. این زیره‌ ها از مواد کاملاً طبیعی تهیه شده و معمولاً در کفش‌های دست‌ دوز کاربرد بسزایی دارند.

یکی از ویژگی‌ های برجسته این زیره ها، توانایی عالی در جذب عرق پا است که عملکرد بسیار خوبی را در طی فعالیت‌ های روزانه ارائه می‌دهند. این زیره در تابستان با جاذبه گرمای کفش، پا را خنک نگه می‌دارد. از این جهت به عنوان یک گزینه مطلوب در فصل گرم سال شناخته می‌شود. با این وجود لازم به ذکر است که در فصل زمستان به دلیل جذب آب محیط به‌ طور کلی، استفاده از کفش‌ های ایمنی با زیره چرمی توصیه نمی‌شود.

زیره کفش چرمی

زیره کفش لاستیکی (Rubber)

چندین دهه است که لاستیک طبیعی به عنوان مواد اصلی در ساخت کفی‌ های کفش به کار می‌رود. امروزه تولیدکنندگان در صنعت کفش، لاستیک طبیعی را با ترکیبات متنوعی از لاستیک و مواد مصنوعی به کار می‌برند تا زیره کفش با دوامی را فراهم آورند. این زیره‌ها توانایی و دوام بسیار بالایی دارند و در هر شرایط آب و هوایی قابل استفاده می‌باشند. یکی از ویژگی‌ های برجسته این کفش‌ ها این است که از مقاومت خوبی در برابر نفوذ آب برخوردار هستند؛ بنابراین هیچ نیازی به نگرانی از نفوذ آب به داخل کفش‌ ها در روزهای بارانی نیست.

  • کفش‌ هایی با زیره لاستیکی می‌توانند برای چکمه‌ های زمستانی، کفش‌ های پیاده‌ روی و چکمه‌ های کاری (برای افرادی که در محیط‌های آبی فعالیت دارند) مناسب باشند.
  • این کفش‌ها به عنوان گزینه ایده‌ آل برای مواقعی که نیاز به مقاومت در برابر آب دارند، شناخته می‌شوند.
  • با وجود این‌که زیره لاستیکی این کفش‌ها ضخیم‌تر است؛ اما ظاهر نسبتاً معمولی دارند.
  • یک نکته قابل ذکر این است که در صورت استفاده مداوم و بلند مدت، ممکن است زیره‌ های لاستیکی به مرور دچار ترک خوردگی شوند.

زیره کفش لاستیکی (Rubber)

بیشتر بخوانید: بهترین برند کفش ایمنی ایرانی

خصوصیات بهترین زیره کفش

حال که با انواع زیره کفش آشنا شده‌ اید، باید بدانید زیره کفش مناسب باید دارای چه مشخصات و ویژگی هایی باشد. در ادامه به بررسی ویژگی‌ های بهترین زیره پرداخته‌ ایم؛

  • داشتن مقاومت بسیار بالا در برابر سایش: ویژگی اساسی بهترین زیره، مقاومت بالا در برابر سایش است. این ویژگی باعث می‌شود که کفش در محیط‌ های کارگاهی بادوام باشد و در طول سال به دفعات کمتری نیاز به تعویض داشته باشد.
  • ایجاد اصطکاک زیاد: زیره کفش با ایجاد اصطکاک مناسب، تضمین کننده حرکت راحت و ایمن روی سطوح لیز است. این خصوصیت از اهمیت زیادی برخوردار است؛ چرا که در فصول سرد سال که بارندگی زیاد می‌باشد، از لیز کردن شما ممانعت خواهد کرد.
  • داشتن وزن کم: زیره با وزن کمتر از جهت راحتی در حرکت و افزایش سرعت و آسانی استفاده کاربر، اهمیت دارد.
  • مقاومت بالا در برابر شکستن: زیره کفش با مقاومت در برابر شکستن یا ترک خوردن، از نظر ایمنی و طول عمر کفش حائز اهمیت است.
  • قیمت مناسب: حفظ قیمت مناسب در تولید زیره کفش به مشتری این امکان را می‌دهد که محصول با کیفیت را با هزینه مناسب تهیه کند.
  • سازگاری با دما: زیره کفش باید در فصل‌های تابستان و زمستان، استحکام خود را حفظ کرده و در برابر شرایط محیطی متغیر از خود مقاومت نشان دهد.
  • عایق بودن: ویژگی عایق بودن زیره نسبت به نفوذ آب یا حرارت، از اهمیت بالایی برخوردار است و اثرگذاری زیادی در شرایط مختلف محیطی دارد.

آموزش تشخیص زیره کفش کار

روش تشخیص انواع مختلف زیره کفش برای ما اهمیت زیادی دارد تا بتوانیم در انتخاب بهترین زیره کفش کار با استفاده از ویژگی‌های هر نوع زیره، تصمیم گیری نماییم. زیره کفش با مواد متنوعی ساخته می شود که هر یک از این مواد دارای ویژگی‌های خاصی هستند که آن‌ها را برای روش تشخیص انواع مختلف زیره کفش مناسب می‌کنند.

برای مثال زیره‌های لاستیکی در کفش‌هایی استفاده می‌شوند که کشش بالا را نمی‌توان جزء ویژگی‌ های آن‌ها تلقی کرد. زیره EVA به دلیل خاصیت جذب ضربه، معمولاً در کفش‌های مخصوص دویدن و کفش پیاده‌روی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در عین حال زیره رابر ترموپلاستیک بیشتر در کفش‌های معمولی به کار می‌رود.

در تشخیص زیره کفش، ویژگی‌های مختلفی که از لحاظ وزن و مواد مورد استفاده قابل بررسی هستند، معناپذیرند. زیره های رابر از نظر وزن به عنوان سنگین ترین و زیره های پلی یورتان و EVA به عنوان سبک ترین زیره ها به شمار می روند.

برای تشخیص تفاوت بین PU و PVC، می‌توان به دو نکته توجه کرد. در ابتدا اگر از گوشه زیره نگاه کنید، زیره PU به صورت چشمگیری ضخیم‌تر از زیره PVC است. همچنین با سوزاندن آن‌ها، بویی که از زیره PU به مشام می‌رسد بسیار رقیق‌تر از بوی زیره PVC خواهد بود. این تفاوت‌ها به عنوان نشانه‌های معین برای تمیزکاری و کیفیت مواد مورد استفاده در زیره کفش مورد توجه قرار می‌گیرند.

از جهت مواد کاربردی در زیره کفش، پلی‌ یورتان به‌عنوان گران‌ترین ماده در نظر گرفته می‌شود. در حالی که EVA و TPR از لحاظ هزینه در بازه میانی قرار می‌گیرند و PVC به عنوان گزینه ارزان‌تر شناخته می‌شود.

سخن پایانی

در بازار انواع مختلفی از زیره کفش ایمنی قابل دسترسی است که هر کدام با ویژگی‌‌ها و کاربردهای خاص خود دسته بندی می شوند. انتخاب و خرید این محصول نیازمند آگاهی کامل از مشخصه‌ ها و خصوصیات هر کدام از آن‌ها است. از مهم ترین نکاتی که باید در هنگام خرید زیره کفش ایمنی به آن توجه کرد، جلوگیری از وجود شکستگی یا ترک خوردگی در آن است. به طور کلی انواع زیره های کفش در هر حوزه و فعالیت مناسب خود بهترین می باشد. از آنجایی که زیره کقش دائما در حال تماس با زمین بوده، می‌بایست دارای مقاومت بالایی باشد. در نتیجه بهتر است برای انتخاب بهترین زیره به نوع کار، فصل و محیط کاری خود دقت نمایید. امیدواریم بسیار کامل و مفید به سوال بهترین زیره کفش چیست؟ پاسخ داده باشیم.

6 دیدگاه در “بهترین زیره کفش ایمنی

  1. محمود سایران گفت:

    سلام به نظر من بهترین زیره کفش ایمنی پی وی سی و پی یو هستش

  2. علی رضایی گفت:

    بهترین جنس زیره کفش به خصوص برای کفش های کار دقیقا همون جنس پی وی سی و پی یو هست، چون هم عایق حرارت هستن و هم ضدلغزش و….

  3. عبادی گفت:

    خیلی عالی و کامل به سوال کدام زیره کفش بهتر است؟ پاسخ دادید

  4. غلامی گفت:

    خیلی مختصر و کامل انواع زیره کفش رو با عکس توضیح دادید

  5. حنانه افشار گفت:

    بهترین زیره کفش رو بهتره طبق نیازمون انتخاب و خریداری کنیم، برای هرکسی نسبت به نیازش ی مدل ازین انواع زیره کفش مناسب و بهترینه

  6. رادمهر علی زاده گفت:

    انواع زیره های کفش رو تا حدودی من تجربه کردم ولی برای کار به خصوص شغل های پرخطر پی یو زیره بسیار عالی و مقاومی هستش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *