برای از بین بردن بوی کفش چه کار کنیم؟ این سوالی است که بسیاری از افراد در سراسر جهان روزانه از خود می‌پرسند. تقریباً بیشتر مردم با مشکل بوی بد کفش رو به رو هستند. این بو در اثر تجمع باکتری‌هایی به وجود می‌آید که به دنبال تعریق پاها و رطوبت ایجاد می‌شوند. روش‌های مختلف و متعددی مانند استفاده از نمک، جوش شیرین، گیاهان دارویی و… وجود دارند که این باکتری‌ها را نابود می‌کنند. برای آن که با این روش‌ها بیشتر آشنا شوید با ما همراه باشید.

چگونه بوی بد کفش را از بین ببریم؟

برای از بین‌بردن بوی انواع کفش به خصوص کفش ایمنی اداری باید روش‌هایی را در پیش بگیرید که در مرحله اول مانع از رشد باکتری‌های پا شوند.

  1. جوش شیرین: پاشیدن چند قاشق چای‌خوری جوش شیرین در کفش‌هایتان در طول شب به کاهش بو کمک می‌کند.
  2. اسپری سرکه: به مقدار مساوی آب و سرکه را با یکدیگر مخلوط کنید، آن را به کفش خود اسپری نمایید تا باکتری‌ها کاهش یابند.
  3.  پودر بچه: استفاده از پودر بچه برای کاهش بوی بد پا تا حدی می تواند موثر باشد، اما راه حلی دائمی نیست. پودر بچه رطوبت اضافی پا را جذب می کند و به خشکی پا کمک می کند. رطوبت یکی از عوامل اصلی ایجاد بوی بد پا است. پودر بچه دارای رایحه های مختلفی است که می تواند بوی بد پا را خنثی کند.
  4. چای سیاه: تانن موجود در چای سیاه می تواند به از بین بردن باکتری های پا که عامل اصلی بوی بد هستند، کمک کند. چای سیاه می تواند به کاهش تعریق پا کمک کند که به نوبه خود به کاهش رشد باکتری ها و بوی بد پا منجر می شود.  چای سیاه دارای خواص ضد التهابی است که می تواند به تسکین التهاب و قرمزی پا که ممکن است باعث بوی بد شود، کمک کند.
  5. اسپری دئودورانت: حاوی موادی هستند که باکتری ها و قارچ های مولد بوی بد پا را از بین می برند یا رشد آنها را مهار می کنند. همچنین ممکن است حاوی مواد جاذب رطوبت باشند که به خشک نگه داشتن پا و جلوگیری از تعریق کمک می کنند.
  6.  استفاده از فریز برای کاهش بوی بد پا: باکتری ها در دمای سرد رشد نمی کنند. فریز کردن پا می تواند به طور موقت فعالیت باکتری های مولد بوی بد پا را کاهش دهد. فریز کردن پا می تواند به طور موقت غدد عرق پا را بی حس کند و تعریق را کاهش دهد. تعریق یکی از عوامل اصلی ایجاد بوی بد پا است.
  7. ذغال چوب: استفاده از زغال چوب برای کاهش بوی بد پا تا حدی می تواند موثر باشد، اما راه حلی دائمی نیست. زغال چوب به دلیل متخلخل بودن، بوهای مختلف از جمله بوی بد پا را به خود جذب می کند. زغال چوب می تواند رطوبت موجود در پا را جذب کند که به نوبه خود به کاهش رشد باکتری ها و قارچ های مولد بوی بد پا کمک می کند.
  8. نمک: نمک خاصیت ضد باکتریایی دارد و می‌تواند به از بین بردن باکتری‌های مولد بوی بد پا کمک کند. نمک می‌تواند رطوبت اضافی پا را جذب کند که به نوبه خود به کاهش رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها کمک می‌کند. نمک می‌تواند به کاهش التهاب و قرمزی پا که ممکن است باعث بوی بد شود، کمک کند.
  9. الکل: الکل خاصیت ضد میکروبی دارد و می تواند به از بین بردن باکتری های مولد بوی بد پا کمک کند. الکل می تواند رطوبت اضافی پا را جذب کند که به نوبه خود به کاهش رشد باکتری ها و قارچ ها کمک می کند و می تواند به از بین بردن سلول های مرده پوست پا کمک کند که یکی از عوامل ایجاد بوی بد پا هستند.
  10. پیاز: پیاز دارای خواص ضد میکروبی است که می‌تواند به از بین بردن باکتری‌های مولد بوی بد پا کمک کند. پیاز می‌تواند به کاهش التهاب و قرمزی پا که ممکن است باعث بوی بد شود، کمک کند. پیاز می‌تواند رطوبت اضافی پا را جذب کند که به نوبه خود به کاهش رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها کمک می‌کند.

راهکار موثر برای از بین بردن بوی کفش

  1. سیب زمینی: سیب زمینی به دلیل قدرت جذب کنندگی رطوبت، می تواند به از بین بردن بوی بد کفش کمک کند.برای نتیجه بهتر، می توانید سیب زمینی را قبل از قرار دادن در کفش، به مدت 30 دقیقه در فریزر قرار دهید. اگر بوی بد کفش شما شدید است، می توانید این کار را هر چند روز یک بار تکرار کنید.
  2. پاها را تمیز نگه دارید: شستشوی روزانه با صابون کمک زیادی به پاکسازی پاها در برابر باکتری‌ها و بوی آن‌ها می‌کند. همچنین خیساندن پاها در آب نمک گرم نه تنها باکتری‌ها را از بین می‌برد، بلکه به شل شدن عضلات شما نیز کمک خواهد کرد.
  3. خشک بمانید: قبل استفاده از جوراب یا کفش، مطمئن شوید که پاهایتان خشک است، به‌خصوص اگر تازه دوش گرفته‌اید. آب باقیمانده بین انگشتان پا، یک مکان عالی برای تجمع باکتری‌ها است.
  4. کفش‌های تنفسی را انتخاب کنید: برخی از مواد در بسیاری از کفش‌ها باعث تهویه بهتر آن‌ها می‌شوند. در نتیجه از رشد باکتری‌ها جلوگیری کرده و منجر به ایجاد بوی کمتر می‌گردند.
  5. به کفش‌هایتان استراحت دهید: اگر به کفش‌هایتان اجازه دهید تا ۲۴ ساعت بعد از استفاده، هوای آزاد با آن‌ها در تماس باشد، بسیاری از باکتری‌های فعال از بین خواهند رفت.
  6. جوراب‌های فیتیله‌ای: همه طرفدار استفاده از جوراب با کفش‌های خود نیستند؛ اما جوراب‌های تولیدشده از پارچه‌های فتیله‌ای، تعریق را از بین می‌برند و آن‌ها را تبخیر می‌کنند. مواد فتیله‌کننده شامل پشم مرینو، الفین یا ترکیبات میکروفیبر هستند که مانع از ایجاد بوی بد می‌شوند.

از بین بردن بوی کفش با سیب زمینی

دو عدد سیب زمینی بردارید که سایز آن‌ها به اندازه کفش شما باشد. سیب زمینی‌ها را پوست بگیرید و هر کدام را در یک حوله کاغذی یا یک تکه روزنامه بپیچید. سپس آن‌ها را داخل کفش فرو کنید و بگذارید یک شب به همین شکل بماند. در طول شب، سیب زمینی‌ها خشک می‌شوند و کفش‌های شما را به تعادل می‌رسانند. سیب زمینی علاوه‌بر کشش کفش، بوی بد آن را نیز جذب می‌کند. این تکنیک به‌ویژه برای کفش‌های چرمی بهتر عمل خواهد کرد. اگر کفش‌های پارچه‌ای دارید، این اقدام ممکن است کمی سخت‌تر بتواند بوی بد را کاهش دهد. کفش‌های پارچه‌ای، بو و رطوبت سیب زمینی را نیز به خودشان جذب می‌کنند که در واقع این امر کارآمدی زیادی ندارد.

رفع بو بد کفش با جوش شیرین

آیا قصد دارید که برای از بین بردن بوی کفش به درمان‌های خانگی روی بیاورید؟ ایا جوش شیرین بوی بد کفش را از بین میبرد؟ برای این کار می‌توانید از جوش شیرین استفاده کنید. این ماده به عنوان یک خوشبوکننده طبیعی شناخته می‌شود. همچنین جوش شیرین برای بوی کفش فواید زیادی از جمله جمع‌آوری بوی بد را برعهده دارد.

از طریق 2 روش شما می‌توانید بوی بد کفش را به کمک جوش شیرین از بین ببرید.

  • در روش اول شما باید ¼ فنجان جوش شیرین، ¼ فنجان بیکینگ پودر و ½ فنجان نشاسته ذرت را با هم ترکیب کنید. سپس این 3 ماده ترکیب‌شده را درون جورابی بریزید و درون کفش قرار دهید. یا می‌توانید آن را به‌طور مستقیم درون کفش بپاشید. سپس بگذارید یک شب این ماده درون کفش استراحت کند تا بوی بد را کاملاً به درون خود بکشد و باکتری‌ها را نابود نماید. اگر می‌خواهید کفشتان بوی خوبی بگیرد، می‌توانید مقداری پودر از مواد طبیعی که بوی خوبی دارند را به این ترکیب اضافه کنید.
  • در روش دوم شما جوش شیرین را مستقیماً و بدون ترکیب با هیچ ماده‌ای به درون کفش می‌ریزید. این عمل نیز تاثیرات خوبی از خود بر جای می‌گذارد. زمانی که ماده را به درون کفش ریختید، باید 24 ساعت اجازه دهید تا درون کفش باقی بماند. این کار باعث می‌شود که تمامی باکتری‌های بد بو بمیرند و بوی بد از بین برود.

چگونه بوی بد کفش را از بین ببریم؟

رفع بوی بد کفش با نمک

شاید همواره به این موضوع می‌اندیشید که نباید در جمع‌ها کفش خود را در بیاورید یا مبادا کسی متوجه بوی کفش‌های شما شود؛ اما لازم نیست دیگر نگران این موضوعات باشید. ساده‌ترین راه‌حل برای از بین‌بردن بوی بد کفش ریختن نمک در کفش است. نمک به‌طور طبیعی خاصیت ضد باکتریایی دارد. به همین دلیل می‌تواند رطوبت اضافی و بوی بد را به خود جذب کند. برای آن که دیگر نگران بوی بد کفش خود نباشید، مقداری نمک سالم تهیه و آن را درون کفشتان بریزید. سپس آن را تکان دهید، به‌طوری که نمک تمامی سطح کف کفش را بپوشاند. حال باید حدود 24 ساعت بگذارید تا نمک درون کفش باقی بماند و مانند یک جاروبرقی حرفه‌ای تمامی بوهای اذیت‌کننده و آزاردهنده را بمکد.

علت ایجاد بوی بد کفش؟

کفش‌ ایمنی نیز یکی از این موارد هستند که به علت استفاده طولانی مدت در صنایع مختلف بوی بدی را تولید می‌کنند. همه ما در برهه‌ای از زندگیمان بوی بد کفش را تجربه کرده‌ایم. اهمیتی ندارد که شما چقدر پاهای خود را تمیز نگه دارید؛ زیرا این موضوع ارتباطی با بوی بد کفش ندارد. همه ما می‌دانیم که بوی بد چه احساس ناخوشایند و آزاردهنده‌ای را منتقل می‌کند؛ اما برای از بین بردن بوی بد کفش چه کار کنیم؟

اولین و مهم‌ترین عاملی که باعث ایجاد بوی بد کفش می‌شود، تجمع باکتری‌ها است. زمانی که این باکتری‌ها در محلی تجمع یافته و رشد می‌کنند، اسیدهای آلی- متانتیول، اسید ایزووالریک و اسید پروپانوئیک را از خود تولید می‌کنند. این اسیدها به عنوان مواد زائد شناخته می‌شوند. آن‌ها ضرری برای بدن ندارند؛ اما بوی بدی را به‌وجود می‌آورند. باکتری‌های اولیه پا موادی به نام متانتیول را تولید می‌کنند. این مواد به عنوان اسید آلی شناخته می‌شوند که از خود بویی شبیه به کلم پوسیده را انتشار می‌دهند.

ممکن است شما تمامی مراحل تمیزی پا را طی کرده باشید؛ اما همچنان پاهایتان بوی بد بدهند. این مورد نشان می‌دهد که پاهای شما حاوی غدد تعریق بیشتری هستند. همین موضوع باعث تجمع باکتری‌های بوزا می‌شود. در واقع جایی که عرق و رطوبت حکومت می‌کنند، باکتری‌های بوزا نیز در آن منطقه تجمع می‌یابند.

بوی بد کفش کتانی

یکی از شرم آورترین مشکلاتی که بسیاری از مردم با آن مواجه هستند، بوی بد پاها است. بسیاری از مردم در سراسر جهان از این موضوع رنج می‌برند و اگر شما نیز این مشکل را دارید، بدانید که تنها نیستید. پاها دارای بیش از 250000 غدد تعریق متراکم هستند که باکتری‌ها را به سمت خود می‌کشانند و باعث ایجاد بوی بد می‌شوند؛ زیرا این عرق و رطوبت است که باکتری‌های بوزا را به خود جذب می‌کنند.

زمانی که پاهایتان در اثر عوامل متعدد و گوناگونی عرق می‌کنند، ممکن است پاها و جوراب شما خیس شوند. باکتری‌ها از قبل روی بدن یا کفش ما وجود دارند و با احساس رطوبت در یک منطقه به سمت آن جذب می‌شوند. آن‌ها از سلول‌های مرده روی پاها تغذیه می‌کنند. همچنین زمانی که آن‌ها گردهم می‌آیند شروع به رشد کرده که ما بوی بد را استشمام می‌کنیم.

درمان قطعی بوی بد پا

داشتن پاهای بد بو یک بیماری نیست؛ اما اغلب به دلیل عدم رعایت بهداشت ضعیف شده و تجمع سلول‌های مرده پوست پا که به‌درستی لایه‌برداری نمی‌شود، به‌وجود می‌آید. احتمالاً این سوال برای شما نیز پیش آمده که برای از بین بردن بوی کفش چه کار کنیم؟ راه‌های مختلفی برای جلوگیری از بوی بد پا وجود دارند که هر کدام می‌توانند تاثیرات مختلفی داشته‌باشند.

چگونه بوی بد کفش را از بین ببریم؟

برای رفع بوی بد پا باید موارد زیر را رعایت نمایید:

  • پاهای خود را با شستشوی کامل، هر روز تمیز نگه دارید. بین انگشتان پا را بشویید، زیر ناخن‌ها را تمیز کنید و از سنگ پا یا اسکراب برای لایه‌برداری پوست ضخیم‌شده استفاده نمایید.
  • کفش‌هایی که روز قبل پوشیده‌اید را مجدداً نپوشید. به کفش‌های خود فرصت دهید تا در تماس با هوا باشند؛ زیرا در این صورت سلول‌های مرده پا از بین می‌روند. اطمینان یابید که با استفاده از کفش‌های پنجه باز به پاهایتان اجازه هواخوردن می‌دهید.
  • برای کاهش تعریق از جوراب‌های ضد رطوبت استفاده کنید.
  • از اسپری‌ها یا پودرهای دئودورانت پا برای خنثی سازی و قطع بوی پا استفاده کنید.

عوارض ریختن جوش شیرین در کفش

نباید جوش شیرین را در طول شب روی پاهای خود قرار دهید؛ زیرا این کار برای درمان هرگز پاسخگو نخواهد بود. علاوه‌بر آن می‌تواند منجر به بروز عوارض دردناکی مانند کمبود رطوبت و خشکی بیش از حد پاها شود. همچنین اگر پوست حساسی داشته‌باشید، سبب تحریکات پوستی، التهاب، قرمزی و… می‌گردد. به همین دلیل بهتر است در زمان مشخصی از جوش شیرین استفاده کنید تا مشکلاتی مانند سوزش پوست را به‌وجود نیاورد. زمان استاندارد استفاده از آن برای کاهش باکتری‌های روی پوست، حدود 15 تا 20 دقیقه است. شما می‌توانید جوش شیرین را با آب گرم مخلوط کرده و پاهای خود را روی آن قرار دهید. بعد از طی شدن این زمان قطعاً احساس طراوت و تمیزی خواهید کرد. اگر به این ماده حساسیت داشته‌باشید یا بیش از اندازه از آن استفاده کنید، ممکن است مشکلاتی برای بدنتان در پی داشته‌باشد.

  • میل مکرر به ادرار کردن
  • سردرد طولانی مدت
  • از دست‌دادن اشتها به مدت طولانی و پی در پی
  • تغییرات خلقی یا ذهنی
  • درد یا انقباض عضلانی
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • عصبی بودن یا بی‌قراری
  • تنفس آهسته
  • تورم پا یا ساق پا
  • طعم ناخوشایند
  • خستگی یا ضعف غیرمعمول

سخن پایانی

شاید فکر کنید که تنها شما هستید که از مشکل بوی بد کفش رنج می‌برید؛ اما باید بدانید که تنها نیستید، زیرا تقریباً بیشتر افراد با این مشکل دسته پنجه نرم می‌کنند. یکی از رایج‌ترین مشکلاتی که مردم روزانه با آن مواجه هستند، بوی بد کفش است. برای کاهش بو می‌توانید راه‌های مختلفی مانند نمک، جوش شیرین، سیب زمین، گیاهان دارویی، اسپری‌های خوشبوکننده و… را امتحان کنید. امیدواریم پاسخ درست و خوبی به سوال برای بوی بد کفش چه کنیم؟ به شما عزیزان داده باشیم.

17 دیدگاه در “برای بوی بد کفش چه کنیم؟

  1. علی گفت:

    از بین بردن بوی کفش با سیب زمینی واقعا یکی از بهترین راهکارهایی بود که تا به الان من امتحان کردم

  2. معصومه فرد گفت:

    سلام عوارض ریختن جوش شیرین در کفش خیلی بدم نیست به نظرم چون من چندسالی هست که استفاده می کنم هم نتیجه دیدم و هم مشکل جدی پیدا نکردم

  3. یزدان پناه گفت:

    رفع بوی بد کفش با نمک رو یک بار استفاده کردم خوب بود بد نبود ولی بات جوش شیرین خیلی بهتره

  4. محسنی گفت:

    عوارض جوش شیرین در کفش رو زیاد شنیدم ولی منی که استفاده میکنم فعلا عوارضی رو ندیدم

  5. مریم گفت:

    پاسخ خیلی بسیار خوبی به پاسخ سوال چگونه بوی کفش را از بین ببریم دادید و خیلی محتوای فوق العاده ای بود

  6. کیمیا علی زاده گفت:

    ریختن جوش شیرین در کفش به نظرم نه عوارضی داره ن چیزی خیلیم استفاده ازش عالی بوده برای من شایدم این عوارض برای من پیش نیومده

  7. آرین گفت:

    محتوای عالی بود و به خوبی به سوال بوی بد کفش را چگونه از بین ببریم پاسخ داده شده بود تشککرر

  8. شکوفه جشمی گفت:

    برای جلوگیری از بوی بد کفش راهکارهایی که گفتند رو پیشنهاد میکنم حتما

  9. کارن جهانی گفت:

    همیشه برام سوال بود چه کار کنیم تا بوی بد کفش از بین برود ولی نمک و جوش شیرین و فعلا استفاده کردم و نتیجه اش فوق العاده بوده برام

  10. ملینا نوروزی گفت:

    رفع بوی بد کفش با جوش شیرین خیلی موثره همیشه برای پسرام و همسرم میریزم جوش شیرین یا همون نمک رو و اصلا اثری از بوی بد نیست، البته چندبار که تکرار میکیند بهتره کفش رو بشورید

  11. هانیه گفت:

    رفع بوی بد کفش با نمک خیلی بهتر از روش های دیگست

  12. سعید گفت:

    رفع بوی بد پا با جوش شیرین برای من خیلی روش خوبی بود، ولی بهتره کفش خودش تمیز باه اینطوری تا ماه ها میتونید فقط جوش شیرین بزنید و بهتره هر یکی دوماه چندبار بشورین کفش رو

  13. ملینا نوروزی گفت:

    سلام، از بین بردن بوی بد کفش و پا با تمامی این روش ها من امتحان کردم و برای هر نوع کفش متفاوته برای بعضی از کفش ها جوش شیرین خیلی بهتر بود و بعضی دیگه از کفشهام حتما باید از اسپری استفاده میکردم

  14. محمدی گفت:

    از بین بردن بوی بد کفش با جوش شیرین راه خوب و عالیه

  15. هانیه رسولی گفت:

    روز بخیررر، خیلی درست و خوب به سوال چگونه بوی کفش را از بین ببریم پاسخ دادید با تشکررر

  16. اشکان شیخ علیزاده گفت:

    برای جلوگیری از بوی بد کفش بهتره هر رروز که میرید سرکار و به مدت طولانی کفش پاتونه جورابتون رو عوض کنید و پاهاتون رو بشورید هرروز

  17. رسول ایمانی گفت:

    برای از بین بردن بوی بد کفش روش نمک، جوش شیرین و پیاز خیلی جواب میده حتما امتحان کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *