همانطور که مطلع هستید هارنس ایمنی برای کار در ارتفاعات بسیار ضروری و مهم می باشد. بنابراین درست و صحیح بستن هارنس ایمنی شما را از هرگونه سقوط که باعث مرگ و آسیب جدی شود، محافظت می‌کند. برای ایمنی کامل، انتخاب مهاربندهای مناسب بسیار اهمیت دارد. درک طراحی و استانداردهای مناسب به شما این امکان را می‌دهد که در مورد تجهیزات کار در ارتفاع تصمیمات درستی بگیرید. همچنین آموزش بستن هارنس ایمنی همانطور که استاندارد آن تعیین شده به شما کمک می‌کند تا جون خود را حفظ کنید. در ادامه این مقاله به نحوه درست و صحیح، بستن کمربند ایمنی می پردازیم.

نحوه بستن کمربند ایمنی کار در ارتفاع

نحوه بستن هارنس ایمنی اهمیت بسیار بالایی دارد، زیرا در صورت اشتباه شما را با خطر مرگ مواجه می‌کند. بنابراین مطمئن شوید که بندها به درستی درجای خود قرار گرفته‌اند. تنظیمات کمربند ایمنی باید به درستی چک شود. بنابراین مراحل طریقه بستن کمربند ایمنی را دنبال کنید تا از هر اشتباهی در هنگام کار دوری شود.

    1. ابتدا تمامی سگک‌ها را شل کنید.
    2. همه کمربندها را روی حداکثر اندازه تنظیم کنید.
    3. بررسی کنید که آیا تسمه‌ها و دسته‌های ایمنی درهم پیچ‌خورده نباشند.
    4. دست‌های خود را از میان حلقه‌های بازو عبور دهید و آنها را روی شانه‌های خود بببرید. مطمئن شوید که تسمه‌ها پیچ‌خورده نیستند، زیرا ممکن است براساس خطای دید اشتباهی رخ دهد.
    5. سگک روی سینه را ببندید و سپس آن را سفت کنید.
    6. حالا حلقه‌های پا را به سگک یکی یکی ببندید و آنها را سفت کنید. سگک حلقه‌های ساق پا نباید خیلی شل باشد، اما خیلی سفت هم نباشد تا نتوانید به راحتی حرکت کنید. به عنوان یک قانون کلی: دست صاف و ایستاده باید بین بند و باسن قرار بگیرد.
    7. بررسی کنید که آیا تمام تسمه‌ها و دسته‌های کمربند سفت شده‌اند. همچنین چک کنید که انتهای آن بیرون‌زده نباشد.
    8. اگر در هر نقطه‌ای در حین بالا رفتن از مهار خود، احساس ناراحتی یا عدم اطمینان نسبت به چیزی کردید، در توقف کاری که انجام می‌دهید تردید نکنید. استراحت کنید تا زمانی که احساس امنیت بیشتری نسبت به ادامه کار داشته‌باشید.

نکات ایمنی برای بستن هارنس ایمنی

وظیفه اصلی این نوع وسایل تجهیزات کار در ارتفاع توزیع ایمن نیروها به سراسر بدن در هنگام سقوط آزاد است. این کار به فرد اجازه می‌دهد کار خود را موثرتر انجام دهد. به همین دلیل آموزش بستن هارنس ایمنی را باید جدید بگیرید تا در هنگام خطر زندگیتان نجات پیدا کند. نکاتی که برای نحوه بستن هارنس ایمنی استفاده می‌شود به شما کمک می‌کند تا تمرکز بیشتری بر روی کار خود داشته‌باشید. همیشه گفته‌اند: (آگاهی بهتر از ندانم کاری است).

نحوه بستن هارنس ایمنی

  1. ترجیحاً تسمه ایمنی را در مکانی خشک و بدون تابش مستقیم نور خورشید نگهداری کنید و مطمئن شوید که هیچ کششی روی دسته ایمنی ایجاد نشود. همچنین قبل از نگهداری آن، تمام سگک ها را شل کنید.
  2. اگر دسته کثیف است، می‌توانید آن را با آب گرم و صابون ملایم تمیز و سپس آن را آویزان کنید تا خشک شود. توجه داشته‌باشید که مهار برای خشک کن مناسب نیست!
  3. برای تضمین سلامت هرچه بهتر، باید هر سال یک تسمه ایمنی با کیفیت بخرید و یا توسط یک شرکت معتبر بازرسی آن صورت گیرد.
  4. همیشه باید مهار ایمنی را قبل از سقوط و مهم‌تر از آن بعد از سقوط چک کنید. اکثر مهارها پس از سقوط دیگر استانداردهای ایمنی اولیه را ندارند.
  5. اگر بازرسی سالانه نشان دهد که تسمه ایمنی دیگر ایمنی کافی را ندارد، باید تعویض شود.
  6. در اثر استفاده یا پس از سقوط، ممکن است به هارنس آسیبی به صورت سایش و تغییر شکل وارد شود. به همین دلیل حتما بعد از سقوط چک شود.
  7. تغییر رنگ دسته ایمنی نشان دهنده قرارگرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید است. این مورد بر استحکام مهار ایمنی تأثیر می‌گذارد.
  8. رطوبت می‌تواند بر استحکام یک مهار ایمنی تأثیر بگذارد. اگر هارنس برای مدت طولانی تری در مکانی مرطوب قرار بگیرد، باید قبل از استفاده آن را بررسی کنید.

 

چک کردن هارنس برای مطمئن شدن از ایمنی آن

  1. قبل از اینکه هارنس را بپوشید؛ باید قطعات دسته محافظ سقوط را بررسی کنید تا مطمئن شوید که تجهیزات در شرایط کاری به خوبی عمل می‌کنند.
  2. تکان‌دادن هارنس نه تنها به شما نگاه دقیق‌تری به وضعیت اجزا می‌دهد، بلکه می‌تواند به شما کمک کند تا با تمام تسمه‌ها، حلقه‌ها، حلقه‌های D و بست‌هایی که به زودی باید پیکربندی کنید آشنا شوید. این کار به شما در نحوه بستن هارنس ایمنی کمک می‌کند.
  3. تسمه مهار را از حلقه D در پشت عبور دهید. سپس آن را به آرامی تکان دهید تا همه تسمه‌ها آزادانه آویزان شوند. هر سگک را باز کنید. اکنون، اگر دوختی شل یا فرسوده، پارچه دچار ساییدگی یا آسیب دیدگی، و اشیاء خارجی چسبیده به پارچه باشد به راحتی قابل رویت است.
  4. حلقه D فلزی و سایر بست‌ها را از نظر هرگونه تغییر شکل و ترک به دقت بررسی کنید.

خرید انواع هارنس ایمنی

  1. گرومت‌ها باید به طور ایمن در تار قرارداده شوند، نتوانند تکان بخورند و نباید خم شوند.
  2. اگر در مورد وضعیت تجهیزات مطمئن نیستید، مهار را نپوشید.
  3. اگر مهار یا هر یک از اجزای سیستم به سختی در جای خود قرار گرفتند، آن را نپوشید. تجهیزات باید فوراً از سرویس خارج شود و تا زمانی که توسط یک فرد ارزیابی نشده تا مشخص شود تجهیزات برای استفاده ایمن هستند، دوباره استفاده نشود.

ساختار و اجزای هارنس ایمنی

تسمه‌های ایمنی یکی از اجزای حیاتی سیستم‌های حفاظت از افراد در برابر سقوط می‌باشند؛ به همین دلیل، آموزش و نحوه بستن هارنس ایمنی اهمیت بالایی دارد. از این وسیله تنها برای کوهنوردان استفاده نمی‌شود، بلکه مشاغل متعددی را دربرمی‌گیرد. آنها برای محافظت از کارگران در برابر سقوط و ایمن سازی آنها دربرابر ارتفاعات زیاد طراحی می‌شوند. با درک اجزای اساسی یک مهار ایمنی، کارگران می‌توانند از درستی کار خود و تجهیزات PPE مطمئن شوند.

  • تسمه‌ها: زنجیرهایی هستند که به دور بدن از جمله پاها، سینه و شانه‌ها می‌چرخند. اینها از مواد بادوام مانند نایلون یا پلی استر تولید و به گونه ای طراحی می‌شوند که جلوی ضربه در هنگام سقوط را بگیرند و آن را در سراسر بدن پخش کنند.
  • سگک: برای محکم کردن تسمه‌های مهار ایمنی از سگک استفاده می‌شود. آنها در انواع مختلفی از جمله سگک زبان و اتصال سریع وجود دارند. سگک های زبان با قراردادن بند در یک زنجیر فلزی و سفت کردن آن تنظیم می‌شوند. از سوی دیگر، سگک‌های اتصال سریع آسان‌تر نصب می‌شوند و می‌توان آن‌ها را با یک دست متصل و جدا کرد.
  • حلقه‌های D: نقاط اتصالی هستند که مهار ایمنی را به بند یا طناب نجات متصل می‌کنند. آنها معمولاً از فولاد یا آلومینیوم تولید می‌شوند و برای تحمل وزن کارگر طراحی شده‌اند. حلقه‌های D باید در پشت، سینه یا کناره‌های مهار ایمنی قرار گیرد.
  • طناب: برای اتصال حلقه D دسته ایمنی، به یک نقطه لنگر نیاز است که طناب آن را فراهم می‌کند. معمولاً در طول‌ها و مواد مختلف، از جمله بندهای ضربه گیر (برای کاهش ضربه های سقوط) تولید می‌شوند.
  • بالشتک: از این وسیله برای ایجاد راحتی و پشتیبانی از کارگر استفاده می‌شود. معمولاً در شانه‌ها، پشت و پاهای مهار ایمنی قرار می‌گیرند. برخی از تسمه‌های ایمنی دارای بالشتک قابل تنفس برای کاهش تجمع گرما و رطوبت هستند.

بیشتر بدانید: بهترین برند هارنس ایمنی

اجزای هارنس ایمنی

اولین قدم در خرید هارنس ایمنی نیز بسیار اهمیت دارد و اینکه به این موضوع توجه داشته باشید که در چه زمینه‌ای میخواهید فعالیت کنید و هنگامی که نیازهای صنعت خود را شناسایی کردید، باید بدانید که چه نوع مهاری برای کاری که می‌خواهید، مورد نیاز است. برخی شامل تکیه‌گاه، کمربند و انواع گزینه‌های D-ring می‌باشند. شما باید پیکربندی را انتخاب کنید که پوشش و نحوه بستن هارنس ایمنی راحتی داشته‌باشد.

4 دیدگاه در “نحوه بستن کمربند ایمنی هارنس

  1. مجید خیرخواه گفت:

    نحوه بستن کمربند ایمنی کار در ارتفاع ابتدای شروع کار خیلی کار سختیه و مدام استرس داره که نکنه اشتباهی بسته شده باشه ولی طبق همین اموزش ها و ویدئو ها استرس از بین میره ممنون از شما و توضیحاتتون

  2. محمدرضا احمدی گفت:

    محتوای بسیار عالی و کاربردی بود از طریقه بستن کمربند ایمنی هارنس

  3. فرهاد گفت:

    طریقه بستن کمربند ایمنی رو دقیقا همینطور که باید باشه توضیح دادید، عالی و کاربردی بود

  4. قادری گفت:

    نحوه بستن کمربند ایمنی ابتدای کار به نظرم باید یک ادم حرفه ای و باتجربه اموزش بده و همچنین زیر نظر باشیم تا به طور کامل یاد بگیریم چون کار پرریسکیه و حتما باید درست و صحیح بسته شده باشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *