زیره کفش ویبرام یک نوع زیره لاستیکی است که در ابتدا با هدف استفاده درکفش‌های کوهنوردی طراحی شده بود که امروزه از آن‌ها در کفش‌های مختلفی استفاده می‌شود. این زیره را برای اولین بارویتاله برامانی که یک مهندس ایتالیایی بود طراحی کرد؛ زیرا در سال 1935 برامانی شش تن از دوستان خود را به دلیل استفاده از کفش نامناسب کوهنوردی از دست داد. این موضوع انگیزه‌ای شد تا این مهندس زیره‌ ویبرام را برای کفش‌های کوهنوردی طراحی کند. اگر می‌خواهید با زیره‌ ویبرام بیشتر آشنا شوید پیشنهاد می‌کنیم مطالب این مقاله را از دست ندهید؛ زیرا در ادامه به بررسی دقیق ویژگی‌های این زیره خواهیم پرداخت. همچنین استفاده از این نوع زیره در کفش ایمنی اداری و کفش ایمنی مهندسی الزامی می باشد.

ویژگی‌های زیره ویبرام

زیره کفش ویبرام دارای ویژگی‌های بسیار زیادی است. این ویژگی‌ها باعث شده‌اند تا از زیره ویبرام در فعالیت‌های مختلفی استفاده کنند؛ زیرا این کفی‌ها باعث می‌شوند تا فشار کمتری به ستون فقرات شما وارد شود و همچنین پاهایتان کمتر احساس خستگی کند. ویژگی‌های زیره ویبرام شامل موارد زیر است:

ضد سایش

اولین ویژگی که در کفش‌های کوهنوردی باید به آن توجه کرد، خاصیت ضد سایش است؛ زیرا این کفش‌ها باید کاملا ضد سایش باشند تا از لغزش و سُر خوردن پاها هنگام بالا رفتن از کوه جلوگیری کنند. زیره کفش ویبرام دارای آج‌های لاستیکی بلندیاست که از مقاومت بسیار بالایی در برابر سایش و خوردگی برخوردارند. با کفش‌هایی که مجهز به زیره ویبرام هستند، می‌توانید به راحتی از صخره و کوه بالا بروید؛ زیرا این کفش‌ها تعادل شما را به خوبی حفط کرده و مانع از سُر خوردن پاهایتان می‌شوند.

 

زیره ویبرام

مقاله های مرتبط:

ضد آب

نفوذ آب به داخل کفش می‌تواند مشکلاتی را برای ما ایجاد کند؛ به طور مثال زمانی که کوهنوردی می‌کنید این موضوع باعث بهم خوردن تعادل شما شده و ممکن است اتفاقات بدی برای شما رخ دهد. کفی‌های ویبرام به گونه‌ای طراحی شده‌اند که تا حد امکان از ورود آب به داخل کفش جلوگیری می‌کنند. همچنین در مواقعی که آب از طریق مختلف وارد کفش می‌شود، این کفی‌ها آب را از درون کفش خارج کرده تا در عملکرد شما مشکلی به وجود نیاید.

کشش عالی

در تولید زیره کفش ویبرام از لاستیک و مواد باکیفیت گوناگونی استفاده می‌شود که این ترکیبات باعث ایجاد کششی عالی در این کفی شده‌اند. میزان کشش کفی در کفش‌های کوهنوردی و پیاده روی بسیار مهم است؛ زیرا به پاهای افراد در چنین شرایطی فشار زیادی وارد می‌شود و ممکن است برای افراد آسیب‌های جبران ناپذیری به وجود بیاید؛ به همین دلیل در تولید زیره ویبرام با استفاده از متد‌هایی توانسته‌اند کشش این زیره را افزایش دهند تا از بروز آسیب های احتمالی جلوگیری کنند.

برخورداری از قابلیت شستشو

شستشو و تمیزی کفش ایمنی بسیار مهم است؛ زیرا علاوه بر اینکه این کار باعث زیباتر شدن کفش می‌شود از لحاظ بهداشتی نیز اهمیت زیادی دارد. هنگامی که ما از کفش‌هایمان استفاده می‌کنیم پاهایمان عرق کرده و محیطی ایده‌ال برای رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها به وجود می‌آید با شستن مداوم کفش‌ها می‌توان از بروز این اتفاق جلوگیری کرد؛ البته باید به این نکته هم توجه داشته باشید که شستن بیش از اندازه کفش‌ها می‌تواند باعث خرابی زود هنگام کفش شود. یکی از ویژگی‌های خوب کفی‌های ویبرام این است که به راحتی تمیز شده و دیگر نیازی به شوینده های قوی یا فرچه های سخت نیست؛ به همین دلیل می‌توانید این زیره را هر چند وقت یکبار در ماشین لباسشویی انداخته و بشویید. حتما دستورالعمل شستشوی کفش را قبل از شستن آن مطالعه کنید.

راحتی فوق‌العاده

مهم‌ترین ویژگی زیره کفش ویبرام راحتی فوق‌العاده آن هنگام استفاده است. این زیره به قدری راحت است که می‌توانید آن را برای اکثر فعالیت‌های روزمره خود مانند دویدن یا پیاده روی انتخاب کنید. دلیل این راحتی استفاده از لاستیک مرغوب در ساختار این کفی است. لاستیک ماده‌ای انعطاف پذیر و بسیار نرم می‌باشد که باعث شده است این کفی به راحتی خم شده و حالت بالشی پیدا کند. نرمی این بالشتک این قابلیت را برای ما ایجاد کرده است تا پاهای خود را راحتر خم کنیم و همچنین کنترل بیشتری روی آن‌ها داشته باشیم.

 

زیره ویبرام

مقایسه زیره ویبرام با زیره رابر

با زیره کفش ویبرام به طور کامل و دقیق آشنا شدیم و دیدیم که این زیره چه ویژگی‌ها و مزایایی دارد. بعضی از افراد فکر می‌کنند که زیره ویبرام تفاوت زیادی با زیره رابر ندارد و می‌توان از زیره رابر در انجام فعالیت‌های دشوار مثل کوهنوردی استفاده کرد‌؛اگر شما هم جزو این دسته از اشخاص هستید باید بگوییم که کاملا اشتباه می‌کنید، برای اثبات این موضوع در ادامه به چند نکته اشاره خواهیم کرد. اولین و مهم‌ترین تفاوت بین این دو زیره، مقاومت در برابر سایش است. زیره رابر در برابر سایش و شکستگی مقاوم است؛ اما نه به اندازه زیره ویبرام؛ همچنین خاصیت ارتجاعی زیره رابر کمتر از زیره ویبرام است. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم برای انجام فعالیت‌های دشوار از زیره ویبرام استفاده کنید تا فشار کمتری به شما وارد شود.

زیره ویبرام مناسب چه کفش‌هایی است؟

زیره کفش ویبرام، ابتدا تنها در کفش‌های کوهنوردی مورد استفاده قرار می‌گرفت؛ اما با گذشت زمان طراحان به ویژگی‌ها و پتانسیل‌های این زیره پی‌بردند و توانستند با ایجاد تغییرات جزئی در طراحی آن از این زیره در کفش‌های دیگر نیز استفاده کنند. از زیره ویبرام در کفش‌های کوهنوردی، صخره‌نوردی، تریل‌رانینگ، ورزشی، پیاده‌روی و… استفاده می شود. دلیل استفاده از کفی ویبرام در اکثر کفش‌ها راحتی و انعطاف‌پذیری فوق‌العاده در کنار مقاومت و عمر طولانی آن است.

جمع بندی

در این مقاله با زیره کفش ویبرام آشنا شدیم؛ زیره‌ای که با طراحی فوق‌العاده خود توانست انقلابی در صنعت کفی کفش ایجاد کند. این کفی در سال 1935 توسط ویتاله برامانی طراحی شده است. از ویژگی‌های مهم این زیره می‌توان به کشش بالا، قابلیت شستشو، ضد آب، ضد سایش و… اشاره کرد. تمامی این ویژگی‌ها در زیره ویبرام باعث شده است تا این زیره به یکی از بهترین زیره‌های کفش‌های کوهنوردی تبدیل شود؛ همچنین علاوه بر کفش‌های کوهنوردی از زیره ویبرام در کفش‌های صخره‌نوردی، تریل رانینگ و… نیز استفاده می‌شود.

3 دیدگاه در “زیره ویبرام چیست؟ ویژگی های آن

  1. مهدی سهرابی گفت:

    پاسختون به سوال زیره ویبرام چیست از سایت های دیگه خیلی کامل تر بود

  2. الیاس مرادی گفت:

    زیره ویبرام چیست رو خیلی کامل توضیح دادید فقط یک سوال داشتم
    زیره ویبرام ایا ضد اب هستش؟

    1. imenadmin گفت:

      سلام بله زیره ویبرام ضدآب هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *